Muut toimintaan liittyvät kirjoitusalustat: http://kirjoitusalusta.fi/piraattipuolue -------- Viestintäkeskustelua muualla: * Forumi: https://www.piraattipuolue.fi/keskustelupalsta/2-piraattipuolueen-toiminta/9286-piraattipuolueen-viestintae#9286 -------------------------------------------------------------------------- Piraattipuolueen Viestintäsuunnitelma - Draft Viestintäsuunnitelman tarkoitus Viestintäsuunnitelman tavoite on parantaa puolueen imagoa ja näkyvyyttä. Toissijainen tavoite on tehostaa tiedon kulkua aktiiveille, jotta organisaation aktiivipotentiaalia voitaisiin hyödyntää yhä tehokkaammin ja jäsenrekrytointia tehostaa. Viestinnän kehittämisen keinot * Viestintäkulttuurin tarkempi määrittely, säännöt ja ohjeistukset * Viestintäkanavien hajanaisuuden ja eristäytyneisyyden vähentäminen * Uudenlaisia lähestymistapoja rekrytoimintaan Näkyvyyden ja julkikuvan kehittäminen Nykytilanteen kartoitus Heikkoudet * Selkeän organisaatiorakenteen puute - tiedon kulku sattumanvaraista * Tieto organisaation toiminnasta ei saavuta ulkopuolisia * Median vaikea saada otetta puolueen arvomaailmasta * Tekee organisaatiosta vaikeasti lähestyttävän uusille jäsenille * Organisaation sisäisessä viestinnässä olennainen tieto hukkuu massaan * Vahvuudet * ? * Athlogi: Non-profit organisaatioiden viestintäsuunnitelmaa ei voi yksioikoisesti jakaa kategorioihin vaan esimerkiksi jokaista kohderyhmää varten on olemassa omat viestinnän keinonsa. Organisaation eri aspektien tunnistaminen ja niiden viestinnällinen käyttö rakentuvat viestintäsuunnitelmaan. Viestintäsuunnitelma koostetaan markkinoinnin strategisten päätösten periaattein. Sisältö * Faktakulma organisaatiomarkkinoinnin näkökumasta * Yleispiirteet * Ei merkittävää keskusjohtoisuutta * Organisaatio reagoi kuumiin puheenaiheisiin epäyhtenäisenä laajana rintamana * 11 piirijärjestöä * Toiminta nojaa paikallistoiminnan aktiivisuuteen * Vahvuudet * Organisaation konsensukset ovat hyvin keskusteltuja ja usealta näkökannalta arvioituja, jos niitä saavutetaan * Organisaation viestintä jäsenilleen monitasoista * Paikallisyhdistyksen viestintävalmiuksista kiinni passiivien aktivointi * Heikkoudet * Lapissa, satakunnassa ja pohjois-savossa ei piirijärjestöä * Selkeän organisaation puute * vaikeuttaa uusien mukaantuloa * tekee kommunikoinnista vaikeaa ja hyvät ajatukset hukkuvat tulvaan * median on vaikea saada otetta puolueen arvomaailmasta * Viestintävalmiudet kärsineet moraalikadosta * Akuutti johtamispula - foorumilla joku johtamisasiantuntija haluaa tekemistä * Kohderyhmien mielikuvat * Piraatit nähdään yhden asian puolueena * Yksittäisten piraattien äärilaitaisuus nähdään usein puolueen toimintana * Kilpailutilanne * Monilla muilla organisaatioilla samankaltaisia tavoitteita (yhteistyö+) * * Toimintaympäristön paineet * Organisaation arvojen hajaantuneisuus ei tarjoa arvojohtamisen mahdollisuutta * Voimakkaat mielipideilmaisut nousevat pintaan * Tavoitteet * Erottautuminen * Suomen totaalinen alistaminen piraattivapauksien alle * Puolueen kasvojenkohotus * Parempien vaihtoehtojen esilletuonti * Tunnettuuden lisääminen * Kohderyhmät * Ehdokkaat * Ehdokkaiden oma viestintä löyhärakenteisessa organisaatiossa * vapaudet * vastuu * häröily karkoittaa äänestäjiä ja aktiiveja * puoluetta ei voi sitoa ehdokkaan löpinöihin, mutta puolueen voi leimata/nolata sillä * Ehdokasmäärien lisääminen kaikkialla suotavaa * Vähentää häröilyä ja yhteistyökyvyttömiä ehdokkaita * * Jäsenet * Miksi olla piraattipuolueen jäsenen * Piraattius ei maksa mitään * Eikö Puolue nappaa? Liity ja tule tekemään muutosta demokratian keinoin! * Mitä tapahtuu piraattiasioissa * Mitä puolue tekee * Kutsu kaverisi mukaan * Miten aktivoidun? * Potentiaaliset jäsenet * Miksi kuulua piraatteihin? * Aktiivit * Lahjoita aikaasi hyvälle asialle * Äänestäjät * Piraatit - paras vaihtoehto * Mediat * Uutisointi: hallitsematon markkinointikeino * Ilmoitukset (maksullisia) * Ulkomaiset piraatit * Audiovisuaalinen yhteistyö * Viestinnän keinot * Kanavat? * Live keskustelut * Piraattien Sossu-työkalu * Facebook, Diaspora yms * Mikrobloggaus (twitter yms) * Blogit * (Youtube) videot * Sähköposti * IRC * Forumit * Lehtiartikkelit * Mainonta * TV ym. * 'Sydämmensyke' - jonkinlainen jäsenille ja muille näkyvä merkki ja muistutus siitä että puolue on elossa ja aktiivinen sopivin väliajoin * Esim jäsenmeili joka toinen viikko, puolueen blogi, tjms (puolueen blogin promoaminen) * Eri maantieteellisten alueiden vapaaehtoistyöläisten postilistat, jonne tulee nakkeja sitä myöten kun nakkeja on jakaa. * Markkinointi * segmentointi * Jaetaan viestinnän kohteet kohderyhmiin * kts. kohderyhmät * fokusointi * valitaan kohderyhmät ja keskinäinen vuorovaikutuksen järjestys * valitaan kohderyhmään soveltuvat viestintätavat * positiointi * millainen on organisaatio näennäisesti kohderyhmän silmin * valinta siitä mitä halutaan olla kohderyhmälle (kohderyhmiä useita) *