Kirjoitusalusta.fi
Koko ruutu

Server Notice:

hide

Julkinen työtila Latest text of pad r7zgUEjvYk Tallennettu Huhtikuu 20, 2017

 
     
 
Tervetuloa Kirjoitusalustaan.
 
Kaikki kirjoitettu teksti päivittyy välittömästi muille osallistujille, joten suuremmankin tekstin työstäminen yhdessä on helppoa. Kaikki osallistujat saavat oman värikoodinsa sekä asettaa itselleen nimimerkin joka näkyy oikeassa reunassa olevassa keskusteluruudussa.
 
Antoisia kirjoitushetkiä.
 
SAIRAALAOPETUKSEN NEUVOTTELUPÄIVÄT 20.4.2017
Ryhmätyöt
 
MITÄ VOISIT VIEDÄ OMAN KOULUSI KÄYTÄNTÖÖN OPPILASHUOLLON JA KONSULTAATION ALUSTUSTEN POHJALTA? MITÄ AJATUKSIA VUOSIKARTOITUKSEN TULOKSET HERÄTTÄVÄT OMAN YKSIKKÖSI KANNALTA?
Voisimme yrittää saada säännöllisyyttä ja ryhtiä jo hyvin alkaneeseen oppilashuoltotyöryhmään. Kouluterveydenhoitajan ottaminen mukaan meidän arkeen ja osaksi arjen toimivaa oppilashuoltotyötä. Kouluterveydenhoitaja voisi toteuttaa oppimiskokonaisuuksia yhdessä opettajien kanssa samoin kuin koulukuraattori ja koulupsykologi. 
 
Omassa koulussamme olisi hyvä toteuttaa myös Jyväskylässä tehty oman ammatillisuuden ja ammattitaidon arviointi jokaisen ammattiryhmän osalta. Me teemme myös kaikki paljon konsultaatiotyötä ja siksi olisi syytä pysähtyä oikeasti miettimään mitä me itse tarvitsemme lisää, jotta voimme palvella muita kouluja paremmin.
 
Yläkoululle tarvitaan myös päätoiminen konsultoiva opettaja, vaikka konsultaatiota tekevät myös kaikki muutkin koulumme opettajat.
 
Ohjaajien roolin vahvistaminen konsultaatiotyössä on myös meille seuraava kehitysaskel. Meidän ohjaajat voisivat myös kouluttaa muiden koulujen ohjaajia. Päätoimisen konsultoivan ohjaajan palkkaaminen voisi olla myös aiheellista. 
 
 
 
 
Koulu-psykologin hyödyntäminen avo-oppilaitten kanssa toimimisessa.
Koulun hengen ja ilmapiirin kehittäminen yhteisöllisestä,oppilashuollossa.
Piristystä koulun arkeen ulkopuolisten vetäjien toimesta. Luo yhteisöllisyyttä.
Oppilaille työkaluja arkeen, esim. Tyttö- ja poikaryhmät.
Konsultointiin tulee olla selkeä sapluuna ja sopimus hallinnon kanssa.
Konsultoinnin laskutus tuntuu epätasa-arvoiselta. Konsultoinnin tulee olla rakenteen sisällä.
Tukeva nivelvaihe työ  ja jälkikäynnin on myös tehokasta konsultointia.
Koullupäivän ja konsultaation hinnat herättävät ajatuksia vuosikartoituksessa.
Krijava haitari hinnoissa. Mitä kunnat sisällyttävät hintaan.
Vuosikartoitukseen olisi syytä paneutua, että,tiedot olisivat ajan tasalla.
 
Vuosikartoitus; voitaisiinko jatkossa olla huolellisempia, jotta saadaan vertailukelposta dataa hyötykäyttöön. 
Osaamiskeskusajattelu pohdittuttaa. Onko resurssikeskuksien kehittäminen jäänyt hieman vaiheeseen; voisiko valtakunnallisesti rakentaa laadukkaan paketin, jota tarjota. Ei siis puuhattaisi jokainen yksikkö omalla tahollaan. Laadukasta koulutusta, konsultaatiota matalalla kynnyksellä omalle alueelle kuitenkin. Tällöin opettajat voisivat irrottautua kuormittamatta kollegaa ja kustannukset eivät olisi kynnyskysymys. Systemaattista, rakenteellista ja avointa. 
Yhteisöllinen oppilashuolto sairaalaopetuksessa mietityttää. On niin yksikkökohtaista, jossain kokoaa ja jossain hajottaisi resursseja. On tärkeää tuntea yhteenkuuluvuutta ja voida hyvin. 
 
 
 
Hyvät ideat lähtevät seuraavaan oppilashuoltotyöryhmään ja toivottavasti muuttuu myös osittain käytännöksi
Oppilaiden kanssa tehdyt ryhmäytymistehtävät olivat toimivia