Tässä suunnittelua Tampere Hacklabin sähkömikroautosta Tarkoitus olisi siis tehdä sähköllä kulkeva mikroauto olemassaolevan mikroauton raadosta. Ei mitään kisavehjettä vaan sellanen mikä saataisiin kulkemaan. Renkaiksi ehkä kottikärryn renkaat tms että voi ajaa hiekallakin. Tämän hetkinen tila: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11988748_10153314174601594_5652435205202029386_n.jpg?oh=2cbffcf647d0dee6c1aed997c8d0bdaf&oe=5783B100 Meillä on: * Auton etuosa renkaineen (mm taka-akseli irti) * Renkaita, myös varalla käyttämättömiä (20v vanhoja tosin) * Taka-akseli löytyy, sovitus runkoon? * Iso ratas akselille (vaatinee kiinnikkeen teon) * Jarrut ja jarrulevy (levy ei kiinni akselissa) Puuttuu: * Moottori * Järkevä speksi: 1-3kW, mahdollisimman matala kierrosluku (kv-arvo) * Esim http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__44588__Turnigy_G160_Brushless_Outrunner_245kv_160_Glow_EU_Warehouse_.htmln * -kokeilleena sanoisin, että noiden lennokkimoottoreiden laakerointi ei ehkä kestä välityksen aiheuttamaa voimaa. Tai laita ainakin oma tukilaakeri ketju- ym. välityksen viereen. Myös lämpö voi tulla ongelmaksi, kun ei ole ilmavirtaa, eli vesijäähdytteinen venemootori? Katso myös moottorin tyhjäkäyntiin tarvitsemaa tehoa. * Labin uudella sorvilla voidaan tuottaa sopivia ratkaisuita että saadaan voima pois moottorin laakereilta. * Mikään magnetointivirtaa vaativa moottori (etenkään starttimoottorit ym.) ei ole hyvä, magnetointi huonontaa osakuormalla hyötysuhteen aivan olemattomaksi. -TÄH? * Nopeudensäädin * Järkevä speksi noin: 100A, 10S (42V), 48V ois pyörissä standardi? * Akku * 8-10S (33-42V) vai 48V? * Kennoista kasattu vai valmis? * Voimansiirto (ketju + pikkuratas moottorin akseliin?) * Järkevä välityssuhde luokkaa 1:10 * Minkä kokoset renkaat takana on? Voi laskee välitystä noille brushlesseille. * Noita lennokkimoottoreita ei voi maassa ollen ajaa täydellä nimellistehollaan (jatkuvasti), kannattaa mitoittaa reilusti yli. Lisäksi vierintävastusta keventäsi kovasti, jos voisi laittaa molemmille pyörille oman moottorin+säätimen. Virtaa saa Lipo-akuista kyllä imaistua paljonkin, mutta jännitteen kautta tehon lisäys nostaa ohjaimien hinnan nopeasti korkeaksi. Konsultiksi vois kysäistä tällaista setää kuin Prof. Nikolay T. Tchamov * https://www.cs.tut.fi/tlt/rfasic/Super-Kart_TUT_Apr-2013.pdf Innoitusta varten linkkejä: * http://build-its.blogspot.com