Kelailusessio 1: Millaisia viestintä- ja markkinointitoimia voidaan toteuttaa ilman budjettia / pienellä budjetilla
- propagandagrafiikkaa, varsinkin vasemmistoliitto on kunnostautunut tässä
- propagandagrafiikkaa puoluetukipäätöksestä
- piraattipeli
- markkinointia yrittäjille, meillä yrittäjäystävällinen ohjelma, eikä itsekään tiedetä sitä
- paikallistapaamiset, niistä ja muista asioista tiedottaminen
- blogeihin ja lehtiin kirjoittaminen
- kampanjointi kaikenlaisissa tapahtumissa
- puolueen sivuston etusivulla voisi olla linkki johonkin selkeään todo -listaan
- joka homman yhteydessä esim. sähköpostiosoite tai puhelinnumero henkilölle jolle vapaaehtoiset voivat ilmoittautua ja raportoida
- somepostaukset (fb, twitter)
- telttailu, feissaus
- tapahtumat ilmaisissa tiloissa (nuokkarit?)
- verkkolehti, ehkä myös paperijulkaisu
- oheistavara? (ei ilmaista)
- verkkonäkyvyys, meemit
- paneelit, keskusteluillat, saunaillat
- organisaatioihin soluttautuminen
- kohderyhmät
- peli
- mielipidepalstat
- toistuva, esim 2 krt / kk kirjoittaminen ajankohtaisista aiheista isojen lehtien mielipidepalstoille
- kirjoittajan valinta 1-3 kirjoittajaa joista osa voi olla taustalla, eli nimettömänä
- organisaattori joka hoitaa ehdottelun kirjoittajille ja hallinnoi aiheita, sekä asettaa sopivia deadlineja
- some -jatkot linkit
- facebookkaus linjakkaaksi
- webpresensen mittaaminen
- tarvitaan ohjausmekanismi
- viestiä tekemisestä, ihmisten mukaan saaminen, nakitus
- some parempi hyödyntäminen, on ilmainen kanava (vrt varusteleka)
- tapahtumien järjestäminen halvalla
- markkinointi yrittäjille
- piraattipelit (game jamit)
- hackathon
- kohderyhmäflaikut
- kannanottoja paikallisiin asioihin
Ideat esityksestä:
- blogien järjestelmällinen postaaminen lehtien mielipideosastoille
- asiaamme ajavien uutisten postaaminen ja kommentointi (kuten libera ajatushautomo)
- jalkautuminen erikseen ja yhdessä.
Kelailusessio 2: Uskottavuuden lisääminen
- toivo, faktat, helppous
- näytä isommalta kuin olet
- viestin oltava riittävän yhtenäistä kaikilta ehdokkailta
- uskottavuutta ryhmille
- omaan lehteen mainostilaa
- tarvitsemme ihmisiä jotka tuntevat politiikan mekanismeja, esim lautakunnat
- luovat vakautta ja opimme rutiineja
- sisältää myös riskejä
- tarvitsemme “järkeviä tähtiä”
- kohderyhmien fokusointia
- kärkiehdokkaat
- hanna sarkkinen tyylinen kampanja
- kotisivujen etusivu rakennettava ihmisten ympärille, ei suoraan puolueen ympärille
- profiloituminen järkeviksi ja argumentointikykyisiksi
- asiantuntijuus, tietämys, osaaminen
- organisointi, järjestelmällisyys
- kohderyhmät
- asiantuntijat
- kärkiehdokkaat
- kannanotot esim lakiesityksiin
- johdonmukaisuus, puolueen pelisäännöt
- näkyvyys valtamediassa
- pyrimme “elämään” kuten sanomme
- esim avoimuus toiminnassa
- pärjääminen hyvin vaaleissa
- faktaperusteinen argumentointi
- kohderyhmämarkkinointi
- puolustamalla yrittäjiä saadaan yrittäjät puolustamaan meitä
- lisää pöhinää
- recap asioista mitä ollaan ajettu ja mitä sen jälkeen on toteutettu
- pointteja mistä ollaan oltu oikeassa, tiedettiin että tulee kiristyskirjehuijauksia
Ideat esityksestä:
- Johdonmukaisuus on hyvin tärkeää.
- Samoin selkeys kaikessa mitä tehdään.
- Jonkinlaiset pelisäännöt voisivat olla tarpeen sen suhteen miten viestitään jos puolue mainitaan viestijän tai viestin yhteydessä.
- Organisoitumisen tarve ja projektiajattelu.
Kelailusessio 3: Mitä muuta voidaan tehdä varainhankinnan edistämiseksi
- yrityksiltä rahoitusta, vaatii kohderyhmämarkkinoinnin
- jäsenmaksuluokat, se lisäsi jäsenmaksutuloja valtavasti ainakin effissä
- “valitse näistä 5 maksuluokasta sen mukaan paljonko haluat maksaa/tukea piraatteja
- piraattibändi keikalle, keikkapalkkio = tuloa
- taidehuutokauppa - piraattihenkiset taiteilijat
- piraattinuortekn toiminnan kehittäminen tukia paremmin saavaksi
- sponsorien hankkiminen, firmat ja yhteistyökumppanit
- it-konsultointi
Ideat esityksestä:
- Jäsenmaksun pakollisuus.
- Lehden julkaiseminen / mainosmyynti.
- Ylläpidettävät softapaketit / mahdollisuus lahjoituksiin.
- Verkkokaupan tuotteiden kehittäminen ja tehokkaampi markkinointi.
- Puhujien vuokraaminen teemoiltaan sopiviin tilaisuuksiin.
- Asiantuntijoiden välittäminen.