Kelailusessio 1: Millaisia viestintä- ja markkinointitoimia voidaan toteuttaa ilman budjettia / pienellä budjetilla * propagandagrafiikkaa, varsinkin vasemmistoliitto on kunnostautunut tässä * propagandagrafiikkaa puoluetukipäätöksestä * piraattipeli * markkinointia yrittäjille, meillä yrittäjäystävällinen ohjelma, eikä itsekään tiedetä sitä * paikallistapaamiset, niistä ja muista asioista tiedottaminen * blogeihin ja lehtiin kirjoittaminen * kampanjointi kaikenlaisissa tapahtumissa * puolueen sivuston etusivulla voisi olla linkki johonkin selkeään todo -listaan * joka homman yhteydessä esim. sähköpostiosoite tai puhelinnumero henkilölle jolle vapaaehtoiset voivat ilmoittautua ja raportoida * somepostaukset (fb, twitter) * telttailu, feissaus * tapahtumat ilmaisissa tiloissa (nuokkarit?) * verkkolehti, ehkä myös paperijulkaisu * oheistavara? (ei ilmaista) * verkkonäkyvyys, meemit * paneelit, keskusteluillat, saunaillat * organisaatioihin soluttautuminen * kohderyhmät * peli * mielipidepalstat * toistuva, esim 2 krt / kk kirjoittaminen ajankohtaisista aiheista isojen lehtien mielipidepalstoille * kirjoittajan valinta 1-3 kirjoittajaa joista osa voi olla taustalla, eli nimettömänä * organisaattori joka hoitaa ehdottelun kirjoittajille ja hallinnoi aiheita, sekä asettaa sopivia deadlineja * some -jatkot linkit * facebookkaus linjakkaaksi * webpresensen mittaaminen * tarvitaan ohjausmekanismi * viestiä tekemisestä, ihmisten mukaan saaminen, nakitus * some parempi hyödyntäminen, on ilmainen kanava (vrt varusteleka) * tapahtumien järjestäminen halvalla * markkinointi yrittäjille * piraattipelit (game jamit) * hackathon * kohderyhmäflaikut * kannanottoja paikallisiin asioihin Ideat esityksestä: * blogien järjestelmällinen postaaminen lehtien mielipideosastoille * asiaamme ajavien uutisten postaaminen ja kommentointi (kuten libera ajatushautomo) * jalkautuminen erikseen ja yhdessä. Kelailusessio 2: Uskottavuuden lisääminen * toivo, faktat, helppous * näytä isommalta kuin olet * viestin oltava riittävän yhtenäistä kaikilta ehdokkailta * uskottavuutta ryhmille * omaan lehteen mainostilaa * tarvitsemme ihmisiä jotka tuntevat politiikan mekanismeja, esim lautakunnat * luovat vakautta ja opimme rutiineja * sisältää myös riskejä * tarvitsemme “järkeviä tähtiä” * kohderyhmien fokusointia * kärkiehdokkaat * hanna sarkkinen tyylinen kampanja * kotisivujen etusivu rakennettava ihmisten ympärille, ei suoraan puolueen ympärille * profiloituminen järkeviksi ja argumentointikykyisiksi * asiantuntijuus, tietämys, osaaminen * organisointi, järjestelmällisyys * kohderyhmät * asiantuntijat * kärkiehdokkaat * kannanotot esim lakiesityksiin * johdonmukaisuus, puolueen pelisäännöt * näkyvyys valtamediassa * pyrimme “elämään” kuten sanomme * esim avoimuus toiminnassa * pärjääminen hyvin vaaleissa * faktaperusteinen argumentointi * kohderyhmämarkkinointi * puolustamalla yrittäjiä saadaan yrittäjät puolustamaan meitä * lisää pöhinää * recap asioista mitä ollaan ajettu ja mitä sen jälkeen on toteutettu * pointteja mistä ollaan oltu oikeassa, tiedettiin että tulee kiristyskirjehuijauksia Ideat esityksestä: * Johdonmukaisuus on hyvin tärkeää. * Samoin selkeys kaikessa mitä tehdään. * Jonkinlaiset pelisäännöt voisivat olla tarpeen sen suhteen miten viestitään jos puolue mainitaan viestijän tai viestin yhteydessä. * Organisoitumisen tarve ja projektiajattelu. Kelailusessio 3: Mitä muuta voidaan tehdä varainhankinnan edistämiseksi * yrityksiltä rahoitusta, vaatii kohderyhmämarkkinoinnin * jäsenmaksuluokat, se lisäsi jäsenmaksutuloja valtavasti ainakin effissä * “valitse näistä 5 maksuluokasta sen mukaan paljonko haluat maksaa/tukea piraatteja * piraattibändi keikalle, keikkapalkkio = tuloa * taidehuutokauppa - piraattihenkiset taiteilijat * piraattinuortekn toiminnan kehittäminen tukia paremmin saavaksi * sponsorien hankkiminen, firmat ja yhteistyökumppanit * it-konsultointi Ideat esityksestä: * Jäsenmaksun pakollisuus. * Lehden julkaiseminen / mainosmyynti. * Ylläpidettävät softapaketit / mahdollisuus lahjoituksiin. * Verkkokaupan tuotteiden kehittäminen ja tehokkaampi markkinointi. * Puhujien vuokraaminen teemoiltaan sopiviin tilaisuuksiin. * Asiantuntijoiden välittäminen.